konsert i kanoter på Lundbosjön


Den elektroniska musiken har en vass tradition i Gävle. Ett flertal gånger per år dyker det upp egensinniga, roliga och högkvalitativa konserter i trakten. Kopplat till Gävle finns framgångsrika artister och drivna arrangörer. Och varje år anordnas här PUSH, en festival där olika typer av elektronisk musik presenteras på oväntade vis.

Det är därför publiken står där vid stranden i Oslättfors. Det ska bli konsert på Lundbosjön. Artisten Kajsa Lindgren ska spela på en flytbrygga, konserten har fått namnet ”Flytande ljudminnen”. En del av publiken går en vandring genom skogen bort till en eld vid stranden. Och de i publiken som vill får alltså plats i en kanot. Det är sex kanoter som styr ut mot sjön i höstrusket. Under eftermiddagen har det varit nära att konserten flyttats inomhus, men minuterna före start har arrangörerna slutgiltigt bestämt sig för att försöka.

En del av publiken går en vandring genom skogen bort till en eld vid stranden. Sex kanoter som styr ut mot sjön i höstrusket.

Paddlarna skär mjukt genom vattnet. Regndis i luften. Vinden sveper genom de höga, omgivande träden. En av kanoterna får bekymmer och trasslar in sig i vass och buskar. Och så glider kanoterna in i en bredare del av sjön. Musiken startar i samma ögonblick.

Kajsa Lindgrens elektroniska musik är mjuk och melodisk. Stämningstäta ljudcollage med känsla för detaljer. Ibland bryts musiken av oväntade klanger och ekon. Mot slutet drar den mot mer skräcklika toner. Och musiken blir naturligtvis bara en del av konsertupplevelsen. Skymningsljuset sänker sig långsamt över sjön, vattnets rörelser och ljud, en fågel flyger förbi. Alla sinnen aktiveras. Kylan och musklernas arbete med paddeln. Naturens dofter och lukter. Det är en märkvärdig, uppfyllande och frän upplevelse.

Det blir mer än bara musik, det blir någonting som man gör tillsammans

Anna-Karin Berglund är en av Gävles främsta artister inom den elektroniska musiken. Hon är med och arrangerar PUSH-festivalen och samtidigt som hon samlar ihop flytvästarna berättar hon hur idén till konserten kom till. Hon besökte Oslättfors för ett par år sedan och satt vid stranden och lyssnade på musik i hörlurarna. Där och då började tanken att växa.

– Jag kände, det här är ju helt magiskt. Vi måste göra en konsert här. Och så har idén växt. Det blir mer än bara musik, det blir någonting som man gör tillsammans.

Mot slutet av konserten lossas flytbryggan från sina förtöjningar och med en liten båtmotor far den iväg över sjön. En underlig musikfarkost med ljuslyktor som glider över vattnet. Kanoterna paddlar tillbaka, det har nästan blivit beckmörkt när alla når stranden.

– Det var väldigt blött. Men också häftigt, säger Kajsa Lindgren efteråt. Scenen guppade, det blåste in regn, och det var jättefint att se alla sitta där i kanoterna.

Hon beskriver hur hon väver ihop sin musik med traditionella instrument och fältinspelningar. I ljudslingorna kan man hitta allt från undervattensljud uppfångade med hydrofon till kackel från en hönsgård. Hon intresserar sig för ljudhistoria, använder kassettinspelningar från 50-talet. Till den här sjökonserten har hon funderat över hur ljud rör sig över vatten.

Kanoter och presenningar packas ihop. Paraplyer och regnkläder stoppas in i bilarna. PUSH-festivalen dyker upp på fler ställen i Gävle under oktober. Men då blir det något helt annat.

Max Hebert

är manusförfattare som skrivit om både förälskade pensionärer och gängkriminalitet. Gillar smörgåsar och äventyr.

Konsert

“Flytande ljudminnen”

4/10, PUSH-festivalen, på Lundbosjön

Kajsa Lindgren



arbetarbladet

Related posts

lämna en kommentar