Frölundas årsmöte (!) anmält av medlemmar: ”Odemokratiskt”

Nyligen höll Frölunda sitt årsmöte.

Där avhandlades bland annat frågan om när klubben räknar med att ha ett damlag.

– Sannolikt säsongen som börjar med 2023, meddelade ordförande Mats Grauers.

Årsmötet hölls digitalt på grund av den pågående coronapandemin och nu har en grupp medlemmar i Frölunda HC anmält föreningen till Riksidrottsförbundet.

De tycker att årsmötet var odemokratiskt.

I anmälan står bland annat att läsa om den ”undermåliga föreningsdemokrati som visades upp där vi medlemmar aldrig gavs en ärlig chans att komma fram till några andra beslut än de som lades fram av muntligen av styrelsen” och att ”medlemmar kunde bara kommunicera med mötet i textform vilket gjorde det väldigt svårt för motionärer att föra sin talan angående sin motion.”

– En anledning till att vi gör det här är att göra en markering. Dels mot årsmötet 2020, dels hur VF har hanterat föreningsdemokratin och sina medlemmar de senaste åren. Så en förhoppning är att de tänker till och tar föreningsdemokratin och sina medlemmar på större allvar, säger Jonas Åhlström, en av författarna bakom anmälan, till GP.

”Det här är inte ett bra sätt”

Mats Grauers är ordförande i Frölunda. Han hoppas att det är första och sista gången som föreningen håller ett årsmöte digitalt.

– Jag kan förstå besvikelsen att vi tvingas ha ett digitalt möte – men alla hade möjligheten att komma till tals genom att skriva chatt-funktionen och ställa frågor där. Det var ett stort antal frågor som skrevs där – och alla besvarades, säger han till GP och utvecklar:

– Problemet är att vi har ett digitalt möte. Det är bekymret – och det är inte så det är tänkt enligt stadgarna i en ideell förening. Men på grund av den situation som vi har nu så har vi inget annat val. Men det blir från början inte som du önskar en föreningsstämma. Det ska man ha klart för sig. Det här är inte ett bra sätt – och det vet alla! Men alternativet är att inte hålla stämman och eftersom vi är okunniga om hur länge detta pågår så är det bäst för föreningen att hålla en stämma.

Riksidrottsförbundet svarade snabbt och hänvisade till Svenska Ishockeyförbundet med motiveringen att RF saknar mandat att överpröva en enskild förenings årsmöte.

LÄS MER: Frölundas besked: Då vill vi ha ett damlag
LÄS MER: Frölundas dilemma: ”Det är antingen eller”
LÄS MER: “Han anses kunna bära ett SHL-lag nu”

expressen