Dansare undersöker hypnos i Karlholmsbruk


Vi sitter i en stor sak, sval och nästan tom, i det vita magasinet i Karlholmsbruk. Till det här stora huset i vitputsad sten gick arbetarna på bruket förr i tiden för att hämta ut delar av sin lön, i form av bland annat säd, malt och öl. Nu drivs verksamheten av församlingen på orten, men dansarna Nicole Neidert och Viktoria Andersson är de enda som är i huset när vi tittar in.

Viktoria sitter på en stol i en kort rad sådana typiska föreningssalsstolar med stoppning och vid sidan av henne sitter ett par hastigt hopkomna dockor. Hon tittar på mig med tom blick. Sen ramlar hon ner åt sidan med huvudet i en av dockorna.

Efter ett tag börjar hon röra sig runt i rummet, bakom stolarna, tar tag i en av dockorna, bär den, trär den runt sig, kollapsar helt då och då, blir liggande på golvet.

På en stolsrad mitt emot sitter Nicole Neidert och följer rörelserna uppmärksamt. Hon är inte bara dansare utan också koreograf och är här i Karlholmsbruk för att börja prova sig fram till vad som så småningom ska bli en dansföreställning.

Hon berättar om hur den här våren har varit för henne:

– Jag har känt mig maktlös och typ… fått gå mycket inåt.

Allt i hennes yrkesmässiga liv blev plötsligt inställt. Och inget annat kom i stället. Kalendern blev “chockerande tom”. Och Nicole tyckte det blev svårt att hitta mening och driv när allting stannade upp omkring henne.

– Det har gått från “okej, det kanske blir lite kaos nu ett tag men det går nog över snart”, till “eller det kanske förresten inte kommer att gå över snart”, till kris och sedan till någon sorts acceptans. Jag försöker må bra i det. Det går i en kurva mot okej.

Både hon och Viktoria Andersson verkar lättade över att kunna vara här i två veckor. De är på ett så kallat residens som de sökt och fått från Region Uppsala. Det innebär att de bor i Karlholmsbruk under två veckor och har tillgång till den här salen för att jobba med dans.

– Bara att få vara i en stor sal känns som en lyx, säger Viktoria.

Den här våren har dansstudior hållit stängt överallt.

Föreställningen som Nicole nu börjar försöka ta ut riktningen för kommer sig av hennes fascination för hypnos.

Hon berättar att idén började växa fram när hon satt och tittade på olika videor med masshypnos. Hon var först skeptisk men kunde inte hjälpa att också börja titta på hur de här människorna som var under hypnos rörde sig. Eftersom hon är van att se dans började hon titta på dem så. Kanske skulle man kunna använda sig av det här?

Hon började också fundera mer filosofiskt kring begreppet. Om vilken makt hypnotisören har, som kan försätta människor i ett omedvetet tillstånd men samtidigt kan få dem att utföra kommandon. Och om vilket stort etiskt ansvar som den makten också för med sig.

Och om hur nära man kan vara hypnos också i vardagen. Hon pratar om helt vardagliga tillstånd som också är transtillstånd, som när man blir helt uppslukad av en film till exempel. Hur beter sig ens kropp då?

Och om hon är och ser en dansföreställning, fortsätter hon, ser hon direkt om dansaren är närvarande eller “inte riktigt där” just då. Vad är det, i kroppen, som gör att man ser det så tydligt.

Hon funderar också på om man skulle kunna infoga hypnostillstånd konkret i föreställningen så småningom. Skulle man kunna hypnotisera publiken? Eller delar av den? Skulle man kunna hypnotisera dansarna på scenen?

Föreställningen är så småningom tänkt att innehålla mellan 5 och 10 dansare, men i den här fasen kan det få räcka med en, eller två, när de båda är med och dansar. Plus lite dockor då.

Nicole berättar att de provar sig fram, de här två veckorna används för att göra praktisk research för att hitta ingångar att ta med sig och slipa vidare på senare i processen.

Hon säger att det ploppar upp idéer lite hela tiden, men att hon försöker hålla dem lätt, spara på dem till sen snarare än att gå vidare med dem direkt. Och sedan undersöka nästa grej.

– Det är en openminded process, jag försöker vara öppen för förslag i mig själv.

Fakta

Namn: Nicole Neidert

Ålder: 30

Bor: Stockholm

Bakgrund: Född i Oslo. Utbildad vid Jorunn Kirkenaer balettskole, Olso, och Balettakademien, Stockholm. Verksam som modern dansare och koreograf sedan 2012.



arbetarbladet

Related posts

lämna en kommentar