Den anonyma kakelklottraren slår till igen – nu med nya noter i silverstil


Det håller på att utvecklas till en liten katt-och-råtta-lek det här.

En kakelklottrare går lös i residensstaden, och i det närbelägna tidningshuset arbetar en kulturredaktör som försöker hålla jämna steg.

Vem är det som sätter upp den sofistikerade gatukonsten med klassisk musik noterad på kakelplattor? Vad vill den med sin konst? Och varför vill konstnären vara anonym?

Sedan förra artikeln har det kommit upp ytterligare ett konstverk, som lyser upp samma trista betongtunnel där den bullrande Ostkustbanan korsar Gavleån.

Läs första artikeln: Gävles nya sofistikerade gatukonst: klassisk musik på kakelplattor – och mer är på väg

Den här gången är kakelkonsten både lite snyggare och lite rafsigare. De fyra plattorna glänser i guld/silver. Å andra sidan ser notskriften handgjord ut nu, till skillnad från de första två verken.

Vad är det för stycke som återges den här gången? Enligt AB kulturs källor djupt inne i konstmusiken kan det vara “fantasinoter”. Bland annat på grund av att ett korsförtecken på den nedre raden är felplacerat, och att notvärdena inte går jämt upp i takterna.

Det senaste kakelklottret, i tunneln där ostkustbanan korsar Gavleån.

AB kultur har erbjudit konstnären en anonym telefonintervju, via mellanhänder, men ännu inget napp.

Det verkar i alla fall finnas ett instagramkonto knutet till detta konstnärskap. Kontot har det inspirerande namnet where_is_your_revolution, och har taggat såväl undertecknad som dess arbetsgivare på den senaste bilden….

AB kultur gillar både schysst gatukonst och spännande små konstmysterier. Fortsättning följer förhoppningsvis.

Det kakelklotter som redan suttit uppe i över en vecka. Arkivbild.





arbetarbladet

Related posts

lämna en kommentar