Det ligger ett osynligt lager 1900-talsdamm över den hyllade litteraturmannens Jeffrey Eugenides noveller



Den amerikanska drömmen verkar aldrig vilja gå i uppfyllelse för Jeffrey Eugenides sorgliga mansfigurer som misslyckas med både sina relationer och sin ekonomi.

Deras röster bildar en klagokör över ett samhälle som lovar runt men håller tunt. Lyckan är inte inom räckhåll, inte ens för den relativt bildade medelklass som författaren ägnar sitt intresse.

Novellpersonerna mår överlag dåligt. Någon har förlorat umgängesrätten efter att ha bedragit sin fru med barnflickan. En annan spräcker familjens budget efter att ha uppfyllt sin privata dröm om ett svindyrt musikinstrument. En underbetald kulturarbetare börjar förskingra för att kunna betala elräkningen. En desperat dumpad pojkvän byter ut sperman i ett provrör för att få en bäbis med sitt ex.

Och så finns flera av de där männen som köper nergångna hotellanläggningar i Florida, med lika storslagna som korkade planer på att renovera och bli rika. 

I en av novellerna uppträder sexologen Peter Luce, en karaktär från en Jeffrey Eugenides-roman, hans Pulitzerprisbelönade immigrationsepos ”Middlesex”. Strandsatt hos en pedofilstam i djungeln får Peter Luce äta upp sina på 60-talet hyllade forskningsresultat om sexuell frihet.

Bland de få kvinnliga karaktärerna finns en sextonårig tjej som upptäcker att hon håller på att bli bortgift av sina indiska föräldrar, och 80-åriga Della som kastats åt vargarna i den privata äldreboendeindustrin.

Gemensamt för människorna hos Jeffrey Eugenides är att de hamnar i rävsaxar, situationer där den enes frihet blir den andres fälla. 

Det kan vara rätt udda historier; ”Flygpost” handlar om en ryggsäcksturist med gudomlig diarré på en asiatisk paradisstrand.

Eugenides ironiska, nästan föraktfulla porträtt (gillar han folk ens?) präglas inte av någon påtaglig psykologisk inlevelse – istället ska de kanske tolkas som en pågående analys av USA, eller åtminstone beskrivning av nationens sjukdomssymptom, genom att vi får se vilken sorts medborgare systemet skapar.

Jeffrey Eugenides är professor i kreativt skrivande, en av dessa ansedda amerikanska författarmän med en lång litteraturprislista på sitt CV. Hans noveller har publicerats sedan 1980-talet i tidskrifter som The New Yorker. Eugenides debutroman från 1993 ligger till grund för den uppmärksammade filmen ”Virgin suicides”, efterföljande ”Middlesex” (2002) och ”En kärlekshandling” (på svenska 2012) blev också kritikerfavoriter. 

Den nu aktuella boken ”Tidig musik” är en novellsamling innehållande tio texter av lite olika årgångar. Alla mycket välskrivna och med raffinerade upplägg. Utan att kännas särskilt angelägna, tvärtom, egendomligt snabbt daterade.

En av de något nyare novellerna är uppbyggd kring en olycksalig sms-konversation. Nyss ett jättemodernt grepp som redan upplevs passé. Det ligger allmänt som ett osynligt dammlager från 1900-talet över Jeffrey Eugenides skissartade scener. Tyvärr.

Men utgåvans design är i alla fall både cool och kongenial. ”Tidig musik” har skyddsomslag i styv plast där ett genomskinligt kikarsikte låter skymta bokpärmens grafiska illustration av papperstidningsnostalgisk typ. En bakåtblick. Mycket passande.

 

Bodil Juggas

är frilansande kulturskribent, tidigare denna sidas redaktör. 


Ny bok

”Tidig musik”.

Jeffrey Eugenides.

Översättning: Niclas Nilsson.

Förlag: Norstedts.



arbetarbladet

Related posts

lämna en kommentar